tiistai 26. marraskuuta 2019

Kommentoi linjastoluonnosta 15.12. mennessä!

Iloksemme voimme todeta, että aikaisemmin todetut haasteet ovat nyt takanapäin ja voimme julkaista ensimmäisen linjastoluonnoksen. Syksyllä alkanut projekti on poikinut paljon palautetta HSL:n palautejärjestelmään sekä tänne blogiin. Linjastoluonnoksessa ehdotetut ratkaisut pohjautuvat palautteen lisäksi etenkin liikkumiskyselyn tuloksiin sekä syyskuussa järjestettyyn asukastyöpajaan. Suunnittelussa on paljon rajoittavia reunaehtoja eikä kaikkia toiveita valitettavasti ole mahdollista toteuttaa, mutta nyt julkaistussa luonnoksessa olemme yrittäneet ratkoa suurimman osan nykyisessä linjastossa havaituista ongelmista. Nykyisen linjaston ongelmia ovat muun muassa liityntäyhteyksien reittien hitaus ja kiertelevyys sekä päätepysäkkien ongelmat Etelä-Helsingissä.

Linjastoluonnosta on mahdollista kommentoida 15.12.2019 asti. Kerro mielipiteesi jättämällä kommentti tämän postauksen yhteyteen ja vastaamalla myös postauksen lopussa olevaan kysymykseen. Projektiryhmämme paneutuu suunnitelmasta annettuun palautteeseen vielä ennen joulua ja pyrimme viimeistelemään suunnitelman vuoden loppuun mennessä.

Kommentit toivomme ensisijaisesti tänne blogiin, mutta vaihtoehtoisesti voit kertoa oman mielipiteesi HSL:n palautejärjestelmän tai asiakaspalvelun (puhelin, palvelupiste) kautta. Jos laitat viestisi palautejärjestelmän kautta, muista otsikoida viestisi ”Lauttasaaren linjastosuunnitelma”.

Linjastoluonnos


Linjastoluonnos koskee Lauttasaaren liityntälinjoja 20 ja 21(B). Tarkastelussa olivat mukana myös linjat 15 ja 104, joihin emme ehdota muutoksia. Yölinjaan 20N ei esitetä isoja muutoksia, mutta käsittelemme sitä omassa postauksessaan.

Tavoitteenamme on, että uusi linjasto voisi tulla käyttöön elokuussa 2020.

Lauttasaaren linjastoluonnoksen linjat. Linja 20 kulkee Katajaharjusta Isokaaren kautta Lauttasaaren metroasemalle ja siitä Ruoholahteen ja Punavuoreen. Linja 20B kulkee Katajaharjusta Isokaaren kautta Lauttasaaren metroasemalle. Linja 21 kulkee Lauttasaaren metroasemalta Vattuniemeen, josta Meripuistotietä pitkin Ruoholahteen ja Kampin terminaaliin. Linja 22 kulkee Katajaharjusta Isokaaren kautta Vattuniemeen.
Lauttasaaren liityntälinjastoluonnos ja linjojen 20, 20B, 21 ja 22 reitit.
Tästä klikkaamalla Lauttasaaren linjastoluonnos avautuu PDF-tiedostona ja voit suurentaa karttaa.

Linjat:
  • Linja 20: Punavuori–Ruoholahti (M)–Lauttasaari (M)–Katajaharju
  • Linja 20B: Lauttasaari (M)–Katajaharju
  • Linja 21: Kamppi–Ruoholahti–Vattuniemi–Lauttasaari (M)
  • Linja 22: Vattuniemi–Katajaharju

Vuorovälit (min)

Linja Arki, ruuhka Arki, päivä La, päivä Su, päivä Myöhäisillat
(n. klo 21->)
20 20 20 20 30 30
20B 20 20 20 30 30
21 6-7 10 10 15 15
22 30 30 - - -


Mikä muuttuu?


Seuraavaksi käymme läpi, mitä linjastoluonnoksen muutokset tarkoittavat eri alueille.

Vattuniemi


Isoimmat muutokset luonnoksessa tapahtuisivat Vattuniemessä. Nykyinen 21(B) vaihtuisi uuteen linjaan 21, joka liikennöisi välillä Kamppi–Ruoholahti–Vattuniemi–Lauttasaari (M). Linja tarjoaisi edelleen yhteydet Lauttasaaren metroasemalle, mutta myös yhteyksiä Ruoholahteen sekä Kamppiin. Lauttasaaren sisäistä liikkumista tukemaan perustettaisiin uusi linja 22, joka liikennöisi reitillä Vattuniemi–Katajaharju.

Muutoksia tiivistetysti:

  • Metroliityntä Vattuniemen eteläosien ja Lauttasaaren metroaseman välillä nopeutuisi suoremman reitin myötä
  • Saarelta tarjottaisiin suora bussiyhteys Kamppiin, mutta vaihdoton yhteys Vattuniemestä Etelä-Helsinkiin poistuisi
  • Vattuniemenkadulta yhteys Ruoholahteen nopeutuisi
    • Vastaavasti taas Vattuniemenkujan pysäkeiltä (1045, 1046) liityntäyhteys Lauttasaaren metroasemalle hidastuisi
    • Meripuistotielle tulisi palvelua
  • Itälahdenkadulle tulisi bussiliikennettä, jolloin kävelymatkat pysäkeille lyhenisivät
    • Uusien pysäkkien tarkat sijainnit ovat vielä määrittelemättä
  • Melkonkatu ja Heikkilänaukio rauhoitettaisiin bussiliikenteen osalta, eli bussiliikenne poistuisi näiltä kaduilta
  • Uusi linja 22 täydentäisi Lauttasaaren sisäisen liikkumisen tarpeita

Katajaharju


Katajaharjun yhteyksiin suunnitellut muutokset ovat suhteellisen vähäiset. Katajaharjusta ja Isokaarelta säilyisi vaihdoton yhteys Ruoholahteen ja jatkossa se tarjottaisiin aina Bulevardille ja Punavuoreen asti (nykyisen linjan 21 tapaan). Liityntäyhteyksiä tihentämään perustettaisiin uusi linja 20B Lauttasaari (M)–Katajaharju.

Muutoksia tiivistetysti:

  • Katajaharjun liityntäyhteydet Lauttasaaren metroasemalle tihenisivät nykyisestä
    • Nykyisin 12–15 min välein ajettava yhteys Katajaharjun ja Lauttasaaren metroaseman välillä tarjottaisiin jatkossa 10 min välein 
  • Vuoroväli Lauttasaaren metroaseman ja Ruoholahden metroaseman välillä harvenisi nykyisestä
    • Joka toinen Katajaharjusta lähtevä vuoro jatkaisi siis Ruoholahden metroaseman kautta Etelä-Helsinkiin
  • Uudessa linjastossa Katajaharjusta ja Isokaarelta tarjottaisiin vaihdoton yhteys Bulevardille ja Etelä-Helsinkiin
  • Uusi linja 22 täydentäisi Lauttasaaren sisäisen liikkumisen tarpeita


Etelä-Helsinki


Etelä-Helsingin palvelu Ruoholahden ja Lauttasaaren suuntaan vaihtuisi luonnoksessa linjalle 20, Punavuori–Ruoholahti (M)–Lauttasaari (M)–Katajaharju. Linjan päätepysäkki sijaitsisi Punavuorenkadulla, jolloin yhteydet Lauttasaaresta Bulevardille ja Etelä-Helsingin kouluihin säilyisivät.

Muutoksia tiivistetysti:

  • Yhteys Eirasta Ruoholahteen ja Lauttasaareen muuttuisi vaihdolliseksi (päätepysäkki siirtyisi n. 800 m päähän nykyisestä)
    • Yhteys Vattuniemeen muuttuisi myös vaihdolliseksi
  • Vuorovälit harvenisivat nykyisen linjan 21 tarjontaan nähden
    • Nykyisin 12–15 min välein ajettava yhteys Etelä-Helsingin ja Ruoholahden metroaseman välillä tarjottaisiin jatkossa 20 min välein 

Bussi seisoo bussipysäkillä Lauttasaaressa.
Lauttasaaren liityntälinjaston luonnoksessa ehdotetaan muutoksia nykyisiin bussilinjoihin 20, 21 ja 21B.

Kysymyksiä ja vastauksia linjastoluonnoksesta 


Miksi nykyistä linjastoa lähdettiin muuttamaan?

Nykylinjasto on ollut käytössä vasta 2018 alkuvuodesta, mutta linjasto suunniteltiin jo vuonna 2014 länsimetron liityntälinjastosuunnitelmassa. Nyt parin vuoden liikennöinnin jälkeen liikenne ja matkustajamäärät ovat hieman jo vakiintuneet ison muutoksen jälkeen. Liityntälinjastoon siirtymisen jälkeen olemme saaneet paljon palautetta, joiden pohjalta parannusehdotuksia on nyt lähdetty luonnostelemaan.

Lauttasaaren linjaston päätepysäkeissä Etelä-Helsingin puolella on ollut isoja haasteita Erottajan päätepysäkin poistuttua HSL:n käytöstä ja Hietalahdenrannan päätepysäkin osoittauduttua liikenteellisesti haastavaksi. Tulevaisuudessa myös Eiran päätepysäkki poistuu Lauttasaaren linjojen käytöstä, joten suunnitelmaa tehdään siis myös liikenteellisten ongelmien ratkaisemiseksi.

Miksei nykyisiä linjoja vain suoristettu Melkonkadulle?

Melkonkatu on todettu sopimattomaksi joukkoliikenteelle (kadun ahtauden takia), joten liityntälinjojen suoristaminen Melkonkatua pitkin ei ollut vaihtoehto. Vattuniemen linjan keskittäminen pelkästään Itälahdenkadulle kasvattaisi taas kävelymatkat Vattuniemen itäosista liian pitkiksi ja jättäisi samalla uuden koulun ja päiväkodin palvelematta. Eli nykyisellä linjastorakenteella vaihtoehtona on käytännössä vain nykyinen reitti, joka on suhteellisen kiertelevä. Nykyisellä linjastolla kävelymatkat ovat lyhyet ja palvelu on alueella kattavaa, mutta tätä reittilinjausta käyttämällä toivottua nopeutusta ei pystytä tarjoamaan.

Miksi vuoroväliä harvennetaan Vattuniemessä?

Vuoroväliä joudutaan hieman harventamaan nykyisestä, jotta linjastoa voidaan liikennöidä nykyisillä automäärillä ja nykyisten sopimusehtojen mukaisesti. Nykyisin Vattuniemessä liikennöidään ruuhka-aikoina 5–6 minuutin välein, joten tähän nähden vuoroväli harventuisi hieman. Ehdotetussa linjastossa ajettaisiin 6–7 minuutin välein, mutta tarjontaa olisi molempiin suuntiin. Eli tarjonnan puolesta liikenne jopa lisääntyy, mutta tien samalta puolelta tiettyyn suuntaan tarjonta hieman harventuisi. Kokonaisuudessaan Vattuniemeä palvelevien lähtöjen määrä kasvaisi siis nykyisestä. Nykyisin lähtöjä on noin 10–12 kappaletta tunnissa, mutta luonnoksen mukaisessa linjastossa niitä olisi noin 17–20 kappaletta tunnissa.

Jos haluan mennä bussilla Vattuniemenkadulta Lauttasaaren metroasemalle, miksi joudun kiertämään Melkonkujan kautta?

Linjan 21 osalta päädyttiin ehdotettuun ratkaisuun, koska nykyisellä linjastorakenteella liityntälinjaston koettuja ongelmia ei pystytty ratkaisemaan. Luonnoksessa päädyttiin ehdottamaan Vattuniemen linjan reitittämistä Itälahdenkadun ja Meripuistotien kautta, jonka myötä pystytään tarjoamaan nopeita yhteyksiä molempiin suuntiin. Tästä valitettavasti seuraisi se, että tarjonta tietyllä pysäkeillä ”kääntyisi väärinpäin”. Eli Vattuniemenkadun pysäkeiltä Lauttasaaren metroasemalle matkustaessa pitää mennä kadun länsipuolelle ja lähteä ns. väärään suuntaan. Itäpuolen pysäkeiltä tarjotaan sitten vaihtoehtoinen yhteys Ruoholahden suuntaan. Tämä ratkaisu olisi matkustajainfon ja linjaston selkeyden kannalta hieman ongelmallinen, mutta toisaalta tämä mahdollistaisi paljon toivottujen yhteyksien tarjoamisen.

Miksi Kamppi?

Etelä-Helsingin vähäisten päätepysäkkien johdosta ehdotetuksi päätepysäkiksi valikoitui linjalle 21 Kamppi. Tämä mahdollistaa myös Salmisaaren paremman palvelun Kampin suunnasta ja helpottaa osittain myös linjan 15 ruuhkia. Nykyinen päätepysäkki Eirassa ei ole linjan 21 käytettävissä tulevaisuuden suunnitelmien ja siitä seuraavan tilanpuutteen myötä, joten tässä kohtaa oli luontevaa pohtia muita ratkaisuja. Yhteys Etelä-Helsingistä Ruoholahteen haluttiin säilyttää, mutta nykyinen vuorotarjonta on matkustajamääriin nähden suhteellisen tiheää. Tämän myötä Etelä-Helsingin palvelu päätettiin luonnoksessa kohdistaa linjalle 20.

Miten nykyiset koulumatkayhteydet muuttuvat?

Nykyiset kouluyhteydet säilyisivät uudessakin linjastossa. Vattuniemen kouluun yhteydet nopeutuisivat Lauttasaaren sillan pysäkeiltä, mutta hieman hidastuisivat Lauttasaaren metroasemalta. Isokaarelle yhteydet pysyvät nykyisellään, mutta Lauttasaaren sillan pysäkeiltä tarjonta harventuisi. Lauttasaaren sisäistä liikkumista tukemaan perustettaisiin uusi linja 22 (Vattuniemi–Katajaharju), jonka myötä kouluyhteyksiä saataisiin parannettua myös Katajaharjun/Isokaaren ja Vattuniemen välillä. 

Kerro mielipiteesi luonnoksesta tämän postauksen kommenteissa ja vastaa alla olevaan kysymykseen!

Kysely oli auki 26.11.-15.12.2019. Kysely poistettu 18.12.2019.

keskiviikko 20. marraskuuta 2019

Tervetuloa asukastilaisuuteen 3.12.!

Tervetuloa Lauttasaaren kauppakeskus Lauttikseen tiistaina 3.12.2019 keskustelemaan Lauttasaaren liityntälinjaston luonnoksesta meidän HSL:n suunnittelijoiden kanssa ja kysymään sinua askarruttavista asioista. Infopisteemme on auki klo 10.30–18.30, jonka aikana voit siis piipahtaa infopisteellemme sinulle sopivaan aikaan.

Julkaisemme linjastoluonnoksen ensi viikolla täällä blogissa eli oman mielipiteensä voi kertoa myös kommentoimalla blogiin. Ei siis huolta, jos et pääse meitä tapaamaan.

Infopiste:

ti 3.12. klo 10.30–18.30, Kauppakeskus Lauttis

Bussi ovet auki bussipysäkillä, taustalla kerrostaloja.
Lauttasaaren asukastilaisuus järjestetään Lauttasaaressa kauppakeskus Lauttiksessa.

perjantai 25. lokakuuta 2019

Haasteita ja viivästyksiä

Ensimmäisenä pahoittelut kaikille, ettemme ole hetkeen postanneet tänne blogiin mitään.

Alkuperäisten suunnitelmien mukaan ajattelimme, että olisimme jo saaneet julkaistua Lauttasaaren linjastoluonnoksen tähän mennessä. Tässä on kuitenkin ollut pieniä haasteita matkassa ja edelleen selvittelyssä on muutamia kriittisiä pysäkkiasioita. Ennen kuin nämä varmistuvat, emme valitettavasti voi julkaista luonnosta.

Yritämme saada luonnoksen julki lähiviikkojen aikana. Tässä samalla olemme myös suunnitelleet yleisötilaisuutta Lauttasaareen. Tulemme tiedottamaan luonnoksesta ja yleisötilaisuudesta laajasti HSL:n kanavissa ja täällä blogissa, joten pysy kuulolla!

torstai 10. lokakuuta 2019

Kysymyksiä ja vastauksia

Seuraavaksi käymme läpi kysymyksiä ja kommentteja, joita Lauttasaaren liityntälinjaston tarkastelu on herättänyt. Olemme saaneet palautetta eri kanavien kautta. Lupasimmekin jo aiemmin blogissa, että tartumme puhuttaneisiin aiheisiin.

Voisiko jokin bussilinja kulkea Asema-aukiolle?


Monet vastaajat toivoivat bussilinjan ajamista Lauttasaaresta Asema-aukiolle asti. Reitti on kuitenkin keskustan päässä hyvin hidas, mikä tarkoittaisi vuorovälien harvenemista Lauttasaaren sisäisessä liitynnässä. Tämä vastaavasti aiheuttaisi todennäköisesti kapasiteettiongelmia liityntäliikenteessä.

Ratkaisu olisi siis varsin kustannustehoton eikä Asema-aukio ole mielestämme sen vuoksi käyttökelpoinen keskustaan mahdollisesti päätettävän linjan päätepysäkiksi.

Juna saapuu asemalle. Toinen juna pysähtyneenä toisella raiteella.
Palautteissa on toivottu Lauttasaaresta bussilinjaa Asema-aukiolle, josta voisi vaihtaa esim. junaan päärautatieasemalla.

Voisiko linjan 21V palauttaa muuttamatta nykylinjastoa?


Myös linjan 21V palauttamista toivottiin useissa kommenteissa. Tähän ei kuitenkaan ole valitettavasti resursseja, sillä muutokset on suunniteltava kokonaisuutena, jotta nykyinen bussimäärä riittää koko Lauttasaaren linjastolle. Lauttasaaren linjasto on kilpailutettu yhdessä länsimetron liityntälinjaston kanssa aina vuodelle 2023 asti.

Liikennöintisopimukset sisältävät tarkoin määritellyt vuosittaiset muutosrajat niin automäärien kuin ajokilometrienkin osalta. Sopimukset rajoittavat siis jo itsessään suunnittelua, koska määräänsä enempää kilometrejä ei voida samalla sopimuksella liikennöidä.

Gyldenintien ja Lauttasaarentien pysäkeistä


Pysäkkiasioista vastaa viime kädessä Helsingin kaupunki, mutta pyrimme yhteistyössä löytämään kaikkien kannalta mahdollisimman hyvät ratkaisut niin Gyldenintien, Lauttasaarentien kuin muidenkin pysäkkien osalta.

Nainen ja pieni valkoinen koira kävelemässä raitiovaunupysäkillä Bulevardilla. Ratikka selän takana.
Etelä-Helsingin alueelta etsitään sopivaa päätepysäkkiä bussille. Kuva on Bulevardilta.


Eikö linjojen 20 ja 21 päätepysäkkejä voi muuttaa?


Linjan 20 päätepysäkki Hietalahdessa hotellin edustalla on osoittautunut ongelmalliseksi Ruoholahden ja Mechelininkadun sekä Jätkäsaaren laivaliikenteen aiheuttamien ruuhkien vuoksi. Päätepysäkin sijainti ei ole myöskään palvellut matkustajien tarpeita riittävän hyvin. Myöskään Ruoholahdesta ei ole löytynyt sopivaa paikkaa linjan päätepysäkille.

Linjan 21 Eiran päätepysäkille on puolestaan kaavailtu tulevaisuudessa muita linjoja, jolloin Lauttasaaresta saapuvalle linjalle ei sieltäkään enää oikein löydy tilaa. Merikadulta, linjan 24 päätepysäkiltä, voisi löytyä tilaa toisellekin linjalle, mutta sijainti entistä kauempana Lauttasaaresta söisi liikaa resursseja lisäkilometreineen ja pidempine ajoaikoineen. Erottajan päätepysäkki puolestaan poistui käytöstämme jo aiemmin, eikä Erottajanaukiota ole enää jatkossakaan mahdollista käyttää bussien päätepysäkkinä.

Sopivan päätepysäkin löytyminen Etelä-Helsingin alueelta onkin aiheuttanut omat haasteensa suunnittelulle. Kampin terminaaliin pääsee Lauttasaaren suunnalta varsin nopeasti, mutta suunnitelmassa on tavoitteena myös säilyttää yhteys Punavuoren suunnalta Ruoholahden metroasemalle. Tutkimmekin yhdessä Helsingin kaupungin kanssa mahdollisia päätepysäkkipaikkoja Punavuoren seuduilta.


Viimeistelemme parhaillaan Lauttasaaren linjastoluonnosta, joka tullaan julkaisemaan blogissa lokakuun aikana. Seuraa siis blogia, jotta pysyt ajan tasalla!

maanantai 30. syyskuuta 2019

Liikkumiskyselyn tuloksia osa 2

Lauttasaaren liityntälinjaston liikkumiskysely keräsi yhteensä noin 3400 vastaajaa, joista avoimia kommentteja oli kirjoittanut yli 1500 vastaajaa. Kävimme kaikki vastaukset läpi ja poimimme niistä suunnittelutyön kannalta keskeisiä asioita.

Vastaajat toivovat yhteyttä Asema-aukiolle ja Kamppiin


Isoimpana yksittäisenä toiveena esiin nousi suoran bussiyhteyden palauttaminen Lauttasaaresta Kamppiin ja Asema-aukiolle. Osa kommentoijista koki nykyisen linjan 21 päätepysäkin Eirassa ongelmallisena oman liikkumisen kannalta. Myös HSL:n käytöstä poistuneen Erottajan päätepysäkin palauttamista toivottiin paljon.

Nainen ja mies astuvat ulos metrosta. Taustalla muita matkustajia.
Liikkumiskyselyssä vastaajat toivoivat metroasemalle sujuvampia ja suorempia bussiyhteyksiä.

Nykyiset reitit koettiin liian kiemurteleviksi


Vastaajat toivoivat nopeampia yhteyksiä Lauttasaaren metroasemalle sekä Ruoholahden suuntaan. Vattuniemen liityntäyhteydet metrolle koettiin liian kiemurteleviksi ja hitaiksi. Nykyinen reitti monilla käännöksillä koettiin hankalaksi, ja reittiä toivottiin suoristettavan ja nopeutettavan.

Kommenteissa nousi vahvasti esiin toiveet linjan 21V palauttamisesta. Nopea yhteys Vattuniemestä Ruoholahden suuntaan koettiin tärkeänä ja arjen liikkumista helpottavana.

Lauttasaaren sisäiselle linjalle nähtiin tarve


Katajaharjun ja Vattuniemen välinen liikkuminen koettiin hankalaksi nykyisillä metroasemalle suuntautuvilla linjoilla. Kommenteissa toivottiin paljon Lauttasaaren sisäistä linjaa, joka mahdollistaisi vaihdottoman yhteyden esimerkiksi Vattuniemestä Isokaarelle. Myös Pohjoiskaarelle toivottiin omaa bussilinjaa.

Poika ja kaksi tyttöä bussilinjan 20 edessä.
Kyselyssä toivottiin Lauttasaaren sisäistä linjaa. Tämä palvelisi esimerkiksi koulu-, harrastus- ja asiointimatkoja.

Paljon myös muita toiveita


Avoimissa vastauksissa saimme paljon myös yksittäisiä kommentteja kaikkiin tarkastelussa mukana oleviin linjoihin (15, 20, 21(B), 104). Tässä muutamia poimintoja:

  • Yöliikenteeseen toivottiin tiheämpää vuoroväliä tai vaihtoehtoisesti metroliikenteen jatkamista pidempään etenkin viikonloppuöinä.
  • Salmisaaren toivottiin parempia yhteyksiä ja linjalle 15 useampia lähtöjä.
  • Toivottiin parempia yhteyksiä Lauttasaaresta Töölön ja Meilahden suuntaan sekä toisaalta Jätkäsaareen ja Hernesaareen.
  • Osa vastaajista toivoi suoran yhteyden säilyttämistä Etelä-Helsinkiin ja Eiraan.
  • Metroaseman Gyldenintien pysäkit todettiin ongelmallisiksi nykyisillä paikoillaan.

Projektin seuraava vaihe on linjastoluonnoksen tekeminen kaikkien kerättyjen lähtötietojen avulla. Linjastoluonnoksen pyrimme saamaan valmiiksi lähiviikkojen aikana. Vielä kerran erittäin iso kiitos kaikille kyselyyn vastanneille ja kommentteja jättäneille!