maanantai 30. syyskuuta 2019

Liikkumiskyselyn tuloksia osa 2

Lauttasaaren liityntälinjaston liikkumiskysely keräsi yhteensä noin 3400 vastaajaa, joista avoimia kommentteja oli kirjoittanut yli 1500 vastaajaa. Kävimme kaikki vastaukset läpi ja poimimme niistä suunnittelutyön kannalta keskeisiä asioita.

Vastaajat toivovat yhteyttä Asema-aukiolle ja Kamppiin


Isoimpana yksittäisenä toiveena esiin nousi suoran bussiyhteyden palauttaminen Lauttasaaresta Kamppiin ja Asema-aukiolle. Osa kommentoijista koki nykyisen linjan 21 päätepysäkin Eirassa ongelmallisena oman liikkumisen kannalta. Myös HSL:n käytöstä poistuneen Erottajan päätepysäkin palauttamista toivottiin paljon.

Nainen ja mies astuvat ulos metrosta. Taustalla muita matkustajia.
Liikkumiskyselyssä vastaajat toivoivat metroasemalle sujuvampia ja suorempia bussiyhteyksiä.

Nykyiset reitit koettiin liian kiemurteleviksi


Vastaajat toivoivat nopeampia yhteyksiä Lauttasaaren metroasemalle sekä Ruoholahden suuntaan. Vattuniemen liityntäyhteydet metrolle koettiin liian kiemurteleviksi ja hitaiksi. Nykyinen reitti monilla käännöksillä koettiin hankalaksi, ja reittiä toivottiin suoristettavan ja nopeutettavan.

Kommenteissa nousi vahvasti esiin toiveet linjan 21V palauttamisesta. Nopea yhteys Vattuniemestä Ruoholahden suuntaan koettiin tärkeänä ja arjen liikkumista helpottavana.

Lauttasaaren sisäiselle linjalle nähtiin tarve


Katajaharjun ja Vattuniemen välinen liikkuminen koettiin hankalaksi nykyisillä metroasemalle suuntautuvilla linjoilla. Kommenteissa toivottiin paljon Lauttasaaren sisäistä linjaa, joka mahdollistaisi vaihdottoman yhteyden esimerkiksi Vattuniemestä Isokaarelle. Myös Pohjoiskaarelle toivottiin omaa bussilinjaa.

Poika ja kaksi tyttöä bussilinjan 20 edessä.
Kyselyssä toivottiin Lauttasaaren sisäistä linjaa. Tämä palvelisi esimerkiksi koulu-, harrastus- ja asiointimatkoja.

Paljon myös muita toiveita


Avoimissa vastauksissa saimme paljon myös yksittäisiä kommentteja kaikkiin tarkastelussa mukana oleviin linjoihin (15, 20, 21(B), 104). Tässä muutamia poimintoja:

  • Yöliikenteeseen toivottiin tiheämpää vuoroväliä tai vaihtoehtoisesti metroliikenteen jatkamista pidempään etenkin viikonloppuöinä.
  • Salmisaaren toivottiin parempia yhteyksiä ja linjalle 15 useampia lähtöjä.
  • Toivottiin parempia yhteyksiä Lauttasaaresta Töölön ja Meilahden suuntaan sekä toisaalta Jätkäsaareen ja Hernesaareen.
  • Osa vastaajista toivoi suoran yhteyden säilyttämistä Etelä-Helsinkiin ja Eiraan.
  • Metroaseman Gyldenintien pysäkit todettiin ongelmallisiksi nykyisillä paikoillaan.

Projektin seuraava vaihe on linjastoluonnoksen tekeminen kaikkien kerättyjen lähtötietojen avulla. Linjastoluonnoksen pyrimme saamaan valmiiksi lähiviikkojen aikana. Vielä kerran erittäin iso kiitos kaikille kyselyyn vastanneille ja kommentteja jättäneille!

3 kommenttia:

  1. Todella harvoin tarvitsisin suoran bussiyhteyden palauttamista Lauttasaaresta (eli Vattuniemestä) Kamppiin ja Asema-aukiolle. Normaaleissa viikottaisissa keskusta-asioinneissa metro liityntälinjoineen on nopeuttanut kokonais-matka-aikaa noin viidellä minuutilla suoriin bussyhteyksiin verrattuna (ruuhka-ajoista puhumattakaan), ja hieman tihentänyt vuorovälejä. Siis parantanut yhteyksiä Helsingin keskustaan.

    Tosin, jos olen matkalaukkuineni lähdössä junalla Rautatieasemalta muualle Suomeen, niin silloin valitsisin suoran bussiyhteyden: matkatavaroiden raahaaminen Lauttasaaressa bussiin, bussista metroon, ja Rautatieasemalla syvältä maan alta hisseillä junan lähtölaiturille on yli kuusikymppiselle liian hankalaa. Eli otan taksin. Taksi voi tosin maksaa enemmän kuin itse junakyyti eläkeläiselle, mutta "maakuntamatkan" kokonaiskustannuksissa lisähinta on yleensä suhteellisesti vähäinen.

    Se, että linja 21 menee Eiraan Merisataman lähelle, on kiva kesäisin: pääsee joustavasti Pihlajasaareen kesäpäivää viettämään. Toki pääsisi (yksityisen yrityksen) vesibussin lähtölaiturille parin liikennevälineen vaihdon kautta muutenkin.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Pihlajasaareen pääsee kätevästi myös Ruoholahdesta (Kellosaarenranta 1).

      Poista
  2. Nämä kysymykset koskevat siis Vattuniemeen ja Katajaharjuun päin meneviä busseja.
    Olisiko mahdollista että bussit pysähtyisivät Gyldenintien pysäkillä vaikka ketään ei näy laiturilla. Vähintäänkin hidastavat ja katsovat olisiko tulijoita? Huonolla säällä ihmiset odottavat metrohallissa ja mahdoton ehtiä pysäyttämään bussia joka tulee katveesta siihen. Tänään viimeksi ajoi 21 reipasta vauhtia pysäkistä ohi.

    Toinen asia on jonottaminen kaatosateessa etuovesta kun voisi avata kaikki ovet ja ihmiset sisään. Matka jatkuisi nopeammin joka kaiketi tarkoitus ja oletuksena kaikilla metrosta tuleville on voimassaoleva lippu.

    VastaaPoista