maanantai 2. joulukuuta 2019

Yölinja 20N

Kiitoksia kaikille luonnoksen kommenteista jo tässä vaiheessa! Kommentointiaikaa on 15.12. saakka, jonka jälkeen käymme kaiken saamamme palautteen läpi. Jonkin verran olemme ehtineet vastailla kommentteihinne ja pyrimme vastailemaan lisää tällä viikolla. Vaikka emme vastaisi kaikkiin, niin luemme kyllä kaikki viestit läpi.

Ehdotettu muutos yölinjaan 20N:


Lauttasaaren yölinjaa ehdotetaan muutettavan linjastoluonnoksen linjan 21 mukaisesti Itälahdenkadulle (Melkonkadulta Itälahdenkadulle). Yölinja 20N liikennöisi siis silloin, kun metro ei liikennöi. Yölinjan liikennöintiajat pysyisivät ennallaan.

Linja 20N ajaisi Asema-aukiolta, Simonkadulle, josta Kampin ja Ruoholahden läpi Lauttasaaren sillalle, josta Vattuniemen kautta Isokaarelle ja Katajaharjuun. Katajaharjun suunnasta reitti olisi sama paitsi Kampissa bussiterminaalin kautta Asema-aukiolle.
Yölinjan 20N suunniteltu reitti. Linja liikennöi silloin, kun metro ei liikennöi.

Pohdinnassa seuraavaa:


Lauttasaarta palvellaan yölinjoilla 20N ja 112N. Linjat on pyritty nykyiselläänkin tahdistamaan, jotta yhteinen vuoroväli olisi alkuyöstä 15 minuuttia. Ongelmaksi linjojen osalta muodostuvat erilliset päätepysäkit. Olemme pohtineet ratkaisua, jossa näiden linjojen päätepysäkit yhtenäistettäisiin joko Kamppiin tai sitten Asema-aukiolle, jolloin yhteinen vuoroväli keskustan suunnasta olisi paremmin käytettävissä.

Jos linja 112N siirrettäisiin Asema-aukiolle, se lähtisi eri paikasta kuin muut Etelä-Espoon yöbussit. Eli Etelä-Espoon palvelua tarkasteltaessa tässä ratkaisussa olisi epäkohta.

Linjan 20N siirtäminen Kamppiin taas lyhentäisi linjaa nykyisestä ja yhteys keskustasta tarjottaisiin vain Kampista. Positiivista tässä olisi odotustilojen parantuminen (terminaalin odotustilat ovat miellyttävämmät ja turvallisemmat sisätiloissa kuin Asema-aukiolla ulkona) ja palvelun selkeytyminen, kun linja voisi lähteä samasta laiturista luonnoksessa ehdotetun linjan 21 kanssa. Linjaston selkeyden kannalta olisi hyvä, jos samaa aluetta palvelevat päivä- ja yölinjat lähtisivät samasta paikasta.

Kaikissa vaihtoehdoissa on omat hyvät puolensa, joten yölinjojen jättäminen nykyiselleen on myös varteenotettava vaihtoehto.

Mitä mieltä sinä olet? Kommentoi!

PS. Huomenna 3.12. olemme kauppakeskus Lauttiksessa esittelemässä linjastoluonnosta. Tervetuloa juttelemaan ja antamaan palautetta! Infopiste on auki klo 10.30–18.30, ja se sijaitsee Lauttiksen 2. kerroksessa pizzeria Lucaa vastapäätä. Nähdään huomenna!

Päivitys 3.12.2019, klo. 10:45. Infopisteen sijainti on muutettu Lauttisen 2. kerrokseen

24 kommenttia:

  1. Mielestäni vaihtoehto, jossa molemmat yölinjat lähtevät Kampista, on paras. Kamppi on lähellä kaikkea keskustassa ja siellä on miellyttävät sekä turvalliset odotustilat. Asema-aukio on varsinkin aamuyöstä varsin turvattoman tuntuinen paikka.

    VastaaPoista
  2. Mielestäni kaikki linjat Kampista Lauttasaareen ovat tervetulleita.

    VastaaPoista
  3. Molemmat linjat Kamppiin!

    VastaaPoista
  4. Olen kuullut useasti teekkareiden valittavan huonontuneista liikenneyhteyksistä sen jälkeen kun 102T lakkasi kulkemasta yöllä. Aikaisemmin oli 1.25 asti liikennettä Teekkarikylästä Lauttasaaren kautta Kamppiin, kun nykyisin pitää mennä Otaniemestä Lauttasaareen linja-autoaseman kautta tai odottaa pitkään harvoin kulkevaa bussia Westendinasemalla. Toinen valituksen aihe on yhteydet länteen.

    Voisikin siis olla tarkoituksenmukaista perustaa kolmas yölinja Lauttasaareen, joka jatkaa Otaniemeen ja edelleen jonnekin länteen, tai kierrättää jotakin nykyisistä yölinjoista Lauttasaaren ja Otaniemen kautta.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ennen länsimetroa ollut 102T/195N-malli oli myös hyvä, eli yksi bussi ajaa Mannerheimintien, Munkkiniemen ja Kuusisaaren kautta ja jatkaa kauas länteen tarjoten sieltä yhteyksiä kahta eri reittiä, yksi ajaa Otaniemeen Lauttasaaren kautta. Ja toisaalta 112N tarjoaa Lauttasaaren ja Matinkylän ja välisen yhteyhden yöllä.

      Poista
  5. 20 N ehdottomasti Sokokselle/Sokokselta entiseen malliin. Kamppi liian kaukana lentokentältä ja junilta tultaessa.

    VastaaPoista
  6. Missään nimessä ei molempia linjoja samalle päätepysäkille, mikä järki on edes ajatuksen tasolla suunnitella reittivaihtoehtojen supistamista nykyisestäkin surkeasta tilanteesta joka muistuttaa enemmän jotain Forssaa kuin ainakin oman ilmoituksensa mukaan hyviin kulkuyhteyksiin panostavaa suurkaupunkia? Sekä Kamppi että Rautatieasema lähtöasemina erittäin tärkeitä säilyttää, erityisesti metron huonojen iltakulkuaikojen takia siirtymät Rautatieasemalta Lauttasaareen muuttuisivat kohtuuttomiksi jos 20 N Sokokselta poistettaisiin.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Jos 112N ajaa Asema-aukiolle, sehän ajaa kuitenkin toiseen suuntaan lähiliikenneterminaalin läpi, toiseen suuntaan Simonkadun ja Urho Kekkosen kadun kautta. Vaihtoehdot eivät siis supistu. Ongelmana on se, että päärautatieasema on suljettu yöllä. Tarvitseeko sen olla?

      Poista
  7. Kamppi on hyvä päätepysäkki!

    VastaaPoista
  8. Linjan 20N olisi selkeintä lähteä Kampista.
    Vaikka se lähtisi Asema-aukiolta, tämä ei kuitenkaan poista sitä ongelmaa, että kaikki idän suunnan yöbussit lähtevät Rautatientorilta ja Espoon suunnan yöbussit lähtevät Kampista. Oikeastaan tarvittaisiin kokonaan uusi linja, olkoon vaikka 99N, joka ajaisi esimerkiksi väliä Itäkeskus-Tapiola kaikkien metroasemien kautta. Tämä helpottaisi matkoja Rautatieasemalta lännen suuntaan sekä kaikkia keskustan ohittavia matkoja. Tällöin vastaavasti linjan 112N voisi siirtää ajamaan Länsiväylää.

    VastaaPoista
  9. Kannatan todellakin 20N lähtöpaikan pitämistä Rautatieaseman vieressä. Palvelee niin lentokentältä/junalta tulijoita kuin esimerkiksi Rautatieaseman itäpuolella (Kaisaniemi/Kluuvi/Kallio/Jne.) iltaa viettäviä. Idästä tulevat bussit jää Rautatientorille ja sieltä Kamppiin on erittäin hankala päästä jo, varsinkin jos olet yhtään huonojalkainen.

    Sinänsä Espoolaisetkin varmaan kiittäisivät, jos joku bussi heilläkin yöllä lähtisi jo Asema-Aukiolta, joten kannattaisin itse molempien lähtemistä samasta paikkaa.

    VastaaPoista
  10. Helsinkiin tulee lisärakentamista Hernesaareen ja Kruunuvuoreen. Samalla ryhdyttiin
    heti suunnittelemaan uusia liikenneratkaisuja mm. ratikkaa. Miksei Lauttasaareen saada ratikkaa, joka hoitaisi saaren sisäisen kiertoliikenteen ja päätyisi keskustaan,
    Bussi 20 Länsi-terminaaliin /Ruoholahteen on aina lähes tyhjä. Linja 20 on täysin tarpeeton,
    Ratikka 7 ja 9 vaihdolla palvelee satamaan liikenteen. Lauttasaaren koillisosa on täysin ilman liikenneliityntää ja Vattuniemestä tulee säilyttää suora yhteys
    keskustaan. Asukasmäärän kasvattaminen on täysin ristiriidassa Lauttasaaren sillan
    ajokaistojen vähentämisen kanssa. Asukasmäärän kasvattaminen heikentää ja tukehduttaa sillan liikennettä entisestään . Vuodessa 3-4 kuukautta on pyöräiluaikaa , mutta ajoneuvoliikenteen tarve on ympärivuotista puhumattakaan hälytysajojen vasteajoista.
    Miksi Lauttasaari eristetään liikenteeltä periferiaksi, vaikka kasvun myotä sen tulisi olla samanarvoinen kehitettävä kantakaupungin osa kuin muutkin. Lauttasaaren keskustan ulkopuolisiin asutoalueisiin tarvitaan lisäliikennettä ja ratiovaunuyhteyksiä keskustaan.

    VastaaPoista
  11. Kannatan todellakin raitiovaunua Lauttasaareen. Käpylä on kaksi kertaa kauempana keskustaa kuin Lauttasaari ja sinne on mennyt ratikka "aina". Lauttasaari on niin lähellä keskustaa, että samoin kuin muuallakin ratikka täydentää metroliikennettä ja sen katvealueita (Kallio, Kamppi, Ruoholahti..)niin myös Lauttasaaressa on suuria katvealueita koillisessa ja Vattuniemessä. Metro toimii pitkillä väleillä. Nyt edes Kamppiin päästäkseen on joutunut menemään bussilla Ruoholahdessa maan alle odottamaan metroa yhdeksi pysäkinväliksi ja taas ylös. Kokeilkaapa edes viikko, saati vuosi!! Onneksi edes se korjautuu. Mutta ei ole yhtään niin keskeistä aluetta, josta raitiovaunu puuttuu! Ps. Kun Postikadulle ei saada yhteyttä, pitäkää ainakin 20N yöyhteys kun edes metro ei kulje!

    VastaaPoista
  12. Hei, Mitä tällä tarkoitetaan? "Vastaavasti taas Vattuniemenkujan pysäkeiltä (1045, 1046) liityntäyhteys Lauttasaaren metroasemalle hidastuisi".

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hei,

      ja kiitos kysymyksestäsi. Jos linjan 21 reitti muuttuu, niin silloin noilta pysäkeiltä joutuisi kulkemaan takaperoisesti Lauttasaaren metroasemalle. Pitäisi tehdä lenkki Vattuniemen kärjen kautta bussin kyydissä tai kävellä Itälahdenkadulle. Linja 22 kulkee kyllä nopeampaa reittiä, mutta linja liikennöi harvemmin eikä aja Gyldenintielle.

      Poista
    2. Hei, kiitos vastauksesta. Ehdotus ei kannusta joukkoliikenteen käyttöön, jo muutenkin pussinperällä sijaitsevalle Vattuniemelle. Toivottavasti tuota vielä harkitaan tarkoin. En halua siirtyä käyttämään suoraa bussilinjaa Kamppiin/Asema-aukiolle, olen tyytyväinen metron ja sen tiheän vuorovälin liityntälinjan käyttäjä.

      Poista
  13. Lauttasaaren linjastoluonnos on bussireittien osalta parannus, mutta vuorovälit ovat liian pitkät. Vuorovälien tulee olla vähintään 10 minuutin välein, jolloin bussien jatkoyhteydet ovat kohtuulliset joko metroon tai raitiovaunuihin tai lähi- ja kaukojuniin matkaa jatkettaessa tai niistä vaihdettaessa Lauttasaaren busseihin.

    VastaaPoista
  14. Palautetaan Lauttasaaren bussilinjojen reiteille vielä poistetut pysäkit, niin se on parannusta!

    VastaaPoista
  15. Paras olisi pidentää metron toimi-aikaa iltaisin (vaikka ei kuulu suoraan aiheeseen).

    VastaaPoista
  16. Linja 20N on ollut ainoa toimiva ja järkevä yhteys keskustasta Vattuniemeen (harmillisesti kulkee vain yöllä). Nykyinen päätepysäkki Sokoksen vieressä on säilytettävä, jotta yhteys lentokentälle säilyy.

    VastaaPoista
  17. Hyvä reitttisuunnitelma siksi, että Vattuniemen suunnitelmassa julkinen liikenne siirtyy leveämpiin ja suorempiin tieosuuksiin.
    NäinlLiikenne joustavoituu, nopeutuu ja päästöt vähenevät, kun ei ole turhia mutkia eikä puuroutuvaa liikennettä.
    Myös hyvää on suora yhteys Kamppiin

    VastaaPoista
  18. Bussireiteiltä poistetut pysäkit saatava takaisin ja vuorovälit lyhyemmiksi. Lauttasaari on kantakaupunkia!
    Miksei uudessa reittisuunnitelmassa voisi jatkaa bussin 20 reittiä Bulevardilta edelleen Mannerheimintietä pitkin Kampin bussiterminaaliin? Näin pääsisi halutessaan Stockmannille (pysäkki Ruotsalaisen teatterin edessä)tai Sokokselle (pysäkki Sokoksen edessä) ostoksille.
    Linjan 21 päätepysäkki takaisin Postitalon ja Sokoksen väliin, josta pääsisi joko HUS-Eliel laboratorioon, postiin, Oodiin, Musiikkitalolle, Yliopiston apteekkiin, Sokokselle tai Rautatieasemalle juniin ja lentokenttäbussiin kätevästi.

    VastaaPoista
  19. 20N lähtöpysäkkiä ei todellakaan kannata siirtää Kamppiin. Lähi- ja kaukoliikennejunilta sekä lentokentältä matkatavaroiden kanssa raahustaminen Kamppiin ei ole sujuvaa liikennesuunnittelua pääkaupungissa. Lisäksi Rautatientorille ja Elielinaukiolle tulee bussiyhteyksiä muualta suunnalta. 20N bussia ei kyllä tarvitse odotella ulkona, siinä on vieressä 24H S-market. Olen itse monesti töistä tullessa bussin vaihtoa odotellessa käynyt ostamassa seuraavan päivän eväät töihin, vaikka kello onkin tulossa yksi yöllä. Yhtälailla Kampissa ja Kamppiin asemalta suunnatessa on öisin melkoista elämää tullut nähtyä, että en koe lähtöpaikan siirtämistä Kamppiin perusteltuna tällaisella argumentilla.

    Bussien vuoroväli ei kyllä todellakaan ole 15 minuuttia kaikkialle Lauttasaareen öisin. Lauttasaarentien varressa on suhteellisen iso katve 20N reitiltä eli osa on vain tuon 112N reitin varassa. Tai sitten pitää kävellä pitkähkö matka 20N pysäkiltä. Kaikki matkat ei suinkaan lähde keskustasta liikkeelle ja olen monesti joutunut odottamaan keskustassa bussin vaihdon yhteydessä 30 minuuttia. Täysin naurettavaa! Eikä tosiaan ole ollut kiinni siitä, että haluaisin vaihtaa tiettyyn bussiin vaan sekä 20N että 112N ovat menneet lähes samaan aikaan ja pohjoisesta saapuva bussi on 5 minuuttia myöhemmin perillä keskustassa.

    Metron liikennöinti myöhempään harvennetulla vuorovälillä esimerkiksi pikkujouluaikaan on ollut todella hyvä lisä, harmi kun ei ole joka päiväistä.

    VastaaPoista
  20. Ilman muuta päätepysäkki Asema-aukiolla, jotta vaihdot lähijunista (lentokentältä) sujuvat nopeasti. Lisää muuten liiaksi houkutusta tulla lentokentältä taksilla.

    Postikadullakin voi odottaa lämpimässä 24h auki olevan S-Marketin sisällä. Jos on lähdössä Kampista, niin silloin voi odottaa Kampin terminaalin sisällä (jos voi lähteä kävelemään 20N:n pysäkille vähän ennen sen lähtöaikaa Postikadulta).

    VastaaPoista