Kiitos vielä kerran kaikille linjastoluonnosta
kommentoineille! Saimme paljon positiivista palautetta, mutta toki myös
toiveita ja parannusehdotuksia, joista kooste alla:
·
Linjaa 21 toivottiin jatkettavan Asema-aukiolle
asti
- Linjan jatkaminen Asema-aukiolle veisi paljon käytettävissä olevia resursseja, sillä reitti on hidas Kampin ja Asema-aukion välillä. Linjan päätepysäkin siirtämisen seurauksena vuoroväliä täytyisi harventaa Lauttasaaren sisällä, josta seuraisi kapasiteettiongelmia liityntäliikenteessä.
·
Pysäkkitoiveet (monia eri toiveita)
- Näitä käymme erikseen vielä pysäkeistä vastaavan Helsingin kaupungin kanssa läpi ensi vuoden alussa.
·
Vaihdottoman yhteyden poistuminen
Etelä-Helsingin ja Vattuniemen välillä
- Vaihdottoman yhteyden poistuminen on seurausta resurssien uudelleen kohdistamisesta. Etelä-Helsinkiin ei nähdä tarpeelliseksi järjestää yhtä tiheää palvelua kuin Vattuniemessä, joten luonnoksessa päädyttiin tarjoamaan Etelä-Helsingin ja Ruoholahden välisiä yhteyksiä linjalla 20. Jo nykyisellään Etelä-Helsinkiä palvellaan tiheästi linjoilla 14 ja 18.
Linjan 22 vuorovälin tihentäminen & reitin kiertäminen metroaseman kautta
- Suunniteltua vuoroväliä ei voida tihentää ilman lisäkalustoa. Sama pätee myös reitin pidentämiseen eli kiertämiseen metroaseman kautta.
- Linja 22 on suunniteltu palvelemaan saaren sisäisiä yhteyksiä eikä metron liityntää.
·
Vattuniemen itäosan metroliitynnän hidastuminen
(Vattuniemenkujan pysäkki)
- Ongelma oli tiedossa suunnittelua tehtäessä, mutta tällä ratkaisulla pystyttäisiin tarjoamaan paljon toivottu nopea yhteys Ruoholahden ja Kampin suuntaan.
·
Linjan 20 päätepysäkin sijainti
Etelä-Helsingissä
- Päätepysäkkivaihtoehtoja kartoitettiin yhdessä Helsingin kaupungin kanssa. Luonnokseen valittu oli vaihtoehdoista käyttökelpoisin, koska näin saatiin säilytettyä yhteys Etelä-Helsingin ja Ruoholahden metroaseman välillä käytössä olevat resurssit huomioiden.
Linjan 20 bussi. |
Hyvää joulua!
Kuulostaa etta HSL oli jo päättanyt linjastomuutoksesta ja nämä palautteet oli vain diplomaattinen tapa "kuunnella" lauttasaarelaisia. Meidän perheen on tämän luonnoksen (päätöksen) takia pakko siirtyyä täysin auton varaan.
VastaaPoistaNäinhän HSL toimii kaikkien linjastoluonnosten kohdalla... :/
Poistanäihän Hsl toimii, Hsl ei kuuntele myöskään kaupunkeja, kun tekevät muiden elämästä vaikeaa vaihtojen kanssa.
PoistaSama havainto, että täällä blogissa ja Lauttiksen tilaisuudessa muka pyydettiin kommentteja, mutta kun noita johtopäätöksiä katsoo, mikään ei muutu lähtötilanteeseen. Kaikki oli jo päätetty ennen "kuulemiskierrosta", minkä kyllä pystyi päättelemään Lauttiksessa HSL:n suunnittelijoita jututtaessa.
VastaaPoistaMerkillistä suunnitelmassa on täydellinen metron karttaminen: Uusi 22 ei palvele metron liityntänä vaan ajaa metron vierestä (ohi). 21 taas ajaa sellaista reittiä, että metroon pääsy on tehty ihan liian hankalaksi.