tiistai 20. elokuuta 2019

Lauttasaaren linjastosuunnitelmatyö on käynnistynyt!

Olemme HSL:ssä aloittaneet Lauttasaaren liityntälinjaston tarkastelun, jossa tavoitteena on kehittää Lauttasaaren alueen metroliikenteeseen tukeutuvaa joukkoliikennelinjastoa. Pääasiassa työssä käsittelemme bussilinjoja 20 ja 21(B). Tarkastelussa on kuitenkin myös mukana lähialueiden linjat 15 ja 104.

Karttakuva Lauttasaaresta.
Lauttasaaren tarkastelussa tavoitteena on kehittää alueen metroliikenteeseen tukeutuvaa linjastoa.
Projektin tavoitteena on löytää ratkaisut nykyisen linjaston ongelmakohtiin ja sujuvoittaa liityntäliikennettä. Esimerkiksi tutkitaan mahdollisuutta parantaa linjojen luotettavuutta reittisuunnittelun kautta. Muutoksia suunnitellaan nykyisellä kustannustasolla tarkoittaen, että liikenteessä on käytössä saman verran busseja kuin nykyisinkin. Jos tarkastelussa päädytään esittämään muutoksia liityntälinjastoon, ne toteutetaan vuoden 2020 aikana.

Linjastosuunnitelmatyötä tehdään yhteistyössä Helsingin kaupungin ja HSL:n asiantuntijoiden kesken. Yhteistyötä tehdään myös alueen liikennöitsijöiden kanssa. Tavoitteena on, että työ valmistuu vuoden 2019 loppuun mennessä.

Syksyllä 2019 suunnitelman tekeminen ja päätöksenteko. Linjaston aikataulusuunnittelu ja käyttöönotto vuonna 2020.
Lauttasaaren liityntälinjaston tarkastelun vaiheet ja arvioitu aikataulu.

Miten juuri sinä voit osallistua suunnitteluun?


Kerromme tässä blogissa suunnittelutyön etenemisestä, ja postauksia kommentoimalla voit osallistua suunnitteluun työn eri vaiheissa. Luemme kaikki kommentit läpi ja vastaamme selkeisiin kysymyksiin. Blogin kautta voit myös olla yhteydessä HSL:n joukkoliikennesuunnittelijoihin.

Blogin lisäksi voit osallistua suunnittelutyöhön myös muilla tavoilla: voit kertoa omista liikkumistottumuksistasi kyselyn kautta, kommentoida linjastoluonnoksia ja osallistua asukastilaisuuteen. Kerromme näistä lisää työn edetessä, joten pysy kuulolla!

Miten työ etenee?


Suunnitelmatyö on alkanut tarpeellisten lähtötietojen keräämisellä. Työn lähtötiedoiksi selvitetään muun muassa eri linjojen matkustajien nousu- ja poistumispysäkit, maankäytön (esimerkiksi palveluiden) sijoittuminen reittien varrelle sekä kartoitetaan tärkeimmät vaihtopaikat. Lähtötiedoiksi kerätään myös liikkumistietoja karttakyselyllä, joka avautuu lähiaikoina.

Projektin edetessä projektiryhmä luonnostelee linjaston kehittämistoimenpiteitä, joihin toivotaan myös asiakkaiden kommentteja asukasvuorovaikutuksen (blogi, liikkumiskysely, asukastilaisuus) kautta. Asukasvuorovaikutuksen jälkeen projektiryhmä tekee lopullisen ehdotuksen linjaston kehittämistoimenpiteistä, joka hyväksytetään projektin ohjausryhmällä. Ohjausryhmään kuuluu myös Helsingin kaupungin edustaja.


Osallistu siis rohkeasti – ja vaikuta joukkoliikenneyhteyksiisi!

43 kommenttia:

  1. Linjaston hulluus on 20 päätepysäkki hotellin edustalla Hietalahdessa. Ilman lisäkustannuksia 20:n päätepysäkki voisi olla Kampin terminaalissa. Mikä on selitys tälle outoudelle?

    Toinen ongelmakohta on yöliikenne. Kun metro lakkaa, vuoroväli on todella pitkä ja ensimmäinen 112N kulkee vasta klo 12.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hei, kiitos kommentista.

      Linjan 20 nykyinen päätepysäkki on tosiaan ollut liikenteellisesti hieman ongelmallinen alueen ruuhkaisuudesta johtuen. Linjan 20 päätepysäkki on yksi tarkastelussa huomioon otettavista asioista.

      Linjan 20N ensimmäinen lähtö Postitalolta on klo 23:40 (Kampintorin pysäkillä siis n. muutaman minuutin päästä tästä), kun viimeinen metro Kampista lähtee klo 23:27. Ensimmäisen N-vuoron ja viimeisen metron väliin jää siis n. 20 minuuttia. Ensimmäinen 112N lähtee tosiaan vasta 00:00, joten siihen on toki pidempi väli.

      Poista
    2. Larun yöliikennettä voisi helposti parantaa ohjaamalla muutama muu vuoro muilta Espoon yölinjoilta Lauttasaaren läpi.

      Poista
  2. Ei jumalauta.. Keksittekö te nyt näitä ihan vaan sen takia että suunnittelijoilla olis töitä? Tää on nyt ollu 1,5 vuotta. Kovin älykäs ei tarvitse olla että yölinjoja pitäisi vahvistaa ja Eiran sijaan 21 ohjata Postitalolle tai Kamppiin. Jälkimmäinen ei toki sovi koska muutoinhan matkustaminen olisi liian mukavaa kun keskustasta tullessa ei tarvitse vaihtaa.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hei, kiitos kommentista.

      Nykyinen suunnitelma tehtiin kuitenkin jo vuonna 2014, vaikka linjasto onkin ollut käytössä vasta vuoden 2018 alusta. Alue (etenkin Vattuniemi) on kehittynyt viidessä vuodessa paljon, jonka lisäksi liikenteen vakiintumisen myötä voidaan pohtia käytettävissä olevien resurssien tehokkaampaa jakamista. Myös linjan 21 päätepysäkki keskustan puolella on yksi tarkastelussa huomioon otettavista asioista.

      Poista
    2. Ensin vuostolkulla itketään ettei voi missään nimessä mennä koska metro ja nyt sitten se oliski ihan ok? Onko tossa touhussa mitään järkeä?

      Poista
  3. Hei.
    Otatte varamaankin huomioon koululaisten ja päiväkotiliikenteen rajusti kasvavan määrän ,kun Vattuniemenkadun uusi koulu alkaa toimia. Eniten huolettaa 21 ja 21B pysäkki koulua vastapäätä, josta lapset ryntäävät bussin takaa kadun yli koululle. Autot etelästä ajaa usein alamäkeen ylinopeutta. Samooin pyörät ja sähköskuutit.

    VastaaPoista
  4. Matka-aika Lauttasaaren silta - keskusta ja päinvastoin on vähintään tuplaantunut. Liikuntavammaisen on todella vaikea vaihtaa metroon Ruoholahdessa, keskustan suuntaan kapea pysähdyspaikka on yhteinen raitiovaunun kanssa ja ruuhkainen, sitten vielä kadun ylitys, ja raskaiden ovien avaaminen. Lauttasaaren suuntaan joudumme kaikki, ei vain liikuntavammaisten, usein 12 min tai enemmän värisemään kovassa tuulessa ja/tai sateessa suojamattomalla pysäkillä! Kunnon suojarakenteet pysäkille heti! Linja 21 takaisin keskustaan, Eiraan pääsee keskustasta monella härvelillä.

    VastaaPoista
  5. Hei haluan linjan 20 kulkevan tiheämmin kuin nyt ja 104 nopeuttaa tymatkaani Laru Tapiola huomattavasti.

    VastaaPoista
  6. Voisiko bussi 104 kulkea Kamppiin saakka? Se helpottaisi paljon liikkumista julkisella liikenteellä.

    VastaaPoista
  7. Mitä järkeä on 104:n kulkea Lauttasaaren kautta, kun tarve olisi päästä sillä suoraan keskustaan/Kamppiin. Tämän hetkinen päättäri Larussa on pelkkää kiusantekoa.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Nimenomaan päätepysäkki Lauttasaaressa on hyvä. Sopii Lauttasaareen menijöille ja metroon vaihtaville. Eivät kaikki tarvitse Kamppia (mitä siellä muka on?). Sen sijaan toinen päätepysäkki voisi olla siten, että liityntä Niittykummun metroasemalle onnistuu. Vaikka Olarinluomassa, tarvetta olisi. Nyt huoltoaseman vieressä. Kuka bussilla huoltajalle menee?

      Poista
    2. Kamppi on julkisen liikenteen solmukohta, josta lähtee mm. useita bussilinjoja. Kaikki julkisen liikenteen matkustajat eivät ole terveitä aikuisia tai teinejä, jotka pystyvät ongelmitta vaihtamaan kulkuneuvosta toiseen pariin kolmeenkin kertaan. Lukuisat vaihdot aikaansaavat sen, että esim. lapset, liikuntarajoitteiset henkilöt tai vanhukset eivät välttämättä voi käyttää joukkoliikennettä. Heidän, mutta myös monen muun liikkumista helpottaisi, jos 104:n päätepysäkkinä olisi Kamppi.

      Poista
  8. Kun Elielinaukiolta saadan 40-, 200-, 300-, sekä 400-sarjan linjoja yhdistettyä runkolinjoiksi, vapautuu siinä terminaalissa tilaa esim linjoille 63 ja 69. Silloin Lauttasaaresta voi viedä esim linjaa 104 kulkemaan Kampin terminaaliin. Mielestäni samalla voisi pistää linjaa 21 kulkemaan vanhan 21:n linjausta rantaa pitkin, Lauttasaaren sillan yli Kamppiin.

    VastaaPoista
  9. 21(B) on nykyisellään ihan hyvä kompromissi alueellista kattavuutta ja tiheää vuoroväliä. Heikoin kohta on seisoskelu Särkiniementien ja Tallbergin puistotien risteyksen liikennevaloissa sekä Haahkakujan kohdalla jalankulkijoiden valoissa.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kaikkea muuta kuin hyvä kompromissi! Linja 21 on hidas, kiertelee ympäri ämpäri ja menee paikkaan, jonne kukaan ei halua mennä, Eiraan, vaikka samalla rahalla voitaisiin myös mennä keskustaan esim. Kamppiin, jonne kaikki haluavat mennä.

      Tällä hetkellähän kumpikaan Lauttasaaren busseista ei kulje sinne, minne niiden alunperin piti kulkea eli 21 Erottajalle ja 20 Länsisatamaan. Mutta ei se mitään, asia voidaan nyt korjata ja bussit siirtää ajamaan keskustaan esim. Kamppiin, joka lienee helpoin ratkaisu ja kompromissi.

      Poista
  10. Paras bussilinja oli aikoinaan 21v, joka kulki vattuniemestä asema aukiolle. 21v kulki kampin kautta,missä osa matkustajista jäi pois ja osa päätepysäkillä. Vattuniemestä asema-aukiolle meni noin 15min vain. On hyvin rasittavaa mennä bussilla ensin metroasemalle ja siitä keskustaan ja siitä vielä kolmannella kulkuneuvolla kouluun. 21v:n tapainen reitti helpottaisi elämää huomattavasti.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. 21V palvelisi tosiaan parhaiten Vattuniemeä, jonka joukkoliikenne taso on romahtanut metron alkamisen jälkeen. Sillä olisi yhteydet myös Vattuniemen uuden koulun ja päiväkoti Meren lisäksi myös päiväkoti Pajalahteen, joka on tällä hetkellä jäänyt nalkkiin ilman yhteyttä. Linja 21V toimisi myös metron liityntälinjana Vattunimestä Ruoholahden metroasemalle Porkkalankadulle.

      Poista
  11. HSL:n hallituksen puheenjohtaja Risto Rautavakin on todennut 21 nykyisestä päätepysäkistä, että "Eiran ratkaisu on huono." Sitä se todella on! Uusi päättäri Kamppiin tai Asema-aukiolle päin, kiitos!

    VastaaPoista
  12. 21 v takaisin Vattuniemestä. Ymmärrän Vattuniemessä asuvien "turhautumisen" sillä metroasema on lähellä mutta kuitenkin niin kaukana. Bussien odottelu turhauttaa itseäni taas koskien linjaa 20. Se kulkee niin harvoin, että sitä ei ole järkeä jäädä odottamaan vaan kävellen nopeammin perillä (vaikkakin asun juuri puolessavälissä Koivusaarta ja Larun metroasemaa. Toimiva ratkaisu busiilla kulkeminen on ainoastaan jos sattumalta bussi tulee juuri samaan aikaan kun itse on päässyt metroportaat ylös. Voisiko myös metron alhaalla olla bussiaikataulut jotta näkisi nopeaan kannattaako portaita lähteä nopeasti ylös vai ei. Fillarin kanssa metro toimii erinomaisesti mutta talvella useampi on bussien varassa. En myöskään ymmärrä miksi nykyaikana metro liikennöi vain puoli kahteentoista asti - mielestäni sen pitäisi liikennöidä ehdottomasti ainakin yhteen asti.

    VastaaPoista
  13. Metron aukeamisen jälkeen liikkuminen Vattunimestä keskustaan on hankaloitunut tarpeettomasti. Kyseessä on kuitenkin vain muutaman kilometrin matka Helsingin keskustaan. On sulaa hulluutta, että tätä matkaa ei voi taittaa yhdella liikennevälineellä (bussilla). Matka ajat Vattuniemi-keskusta ovat metron myötä tuplaantuneet. Saati sitten jos keskustasta jatkaa vielä pidemmälle esim Pasilaan, niin matkustamiseen on aina käytettävä 3 liikennevälinettä, joka ei todellakaan ole sujuvaa!

    VastaaPoista
  14. Vattuniemen väkiluku kasvaa, ja samalla julkista liikennettä ankeutetaan. Usealla välineellä kulkeminen keskustaan on nykyisin hitaampaa, hankalampaa, epävarmempaa ja kalliimpaa kuin aikaisemmin. Olen itse siirtynyt hieman vastentahtoisesti takaisin yksityisautoiluun keskustassa käydessäni, olisiko aika kuunnella asukkaita ja palauttaa vihdoin linja 21v?

    VastaaPoista
  15. Ketkä henkilöt ovat mukana ko. projektiryhmässä ja ohjausryhmässä? Kuka on Helsingin kaupungin edustajana?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Toivoisin itsekin vastausta HSL:ltä tähän kysymykseen. Lähtökohtaisesti julkisessa organisaatiossa nämä tiedot pitäisi olla julkisia.

      Toinen erittäin erikoinen maininta blogissa on, että liikennöitsijät ovat mukana suunnittelemassa linjastoon tehtäviä muutoksia. Mikä liikennöitsijöiden rooli suunnittelussa on ja mikä on perustelu siihen, että yksityiset toimijat ovat tällaisessa roolissa?

      Poista
  16. Mitä tarkoitetaan tällä? "Yhteistyötä tehdään myös alueen liikennöitsijöiden kanssa." Minkälaista yhteistyötä tehdään liikennöitsijän kanssa?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hei,

      liikennöitsijöillä on paljon käytännönkokemusta ja arvokasta tietoa esimerkiksi siitä, millä kadulla liikennöinti onnistuu. Esimerkiksi liikennöitsijöiden kautta voimme saada tietoa bussinkuljettajilta siitä, pystyykö tietyllä kadulla ajamaan sujuvasti ja mitkä ovat haasteet milläkin reitillä.

      Poista
    2. Kiitos vastauksesta! Oletteko selvittäneet liikennöitsijän mielipidettä siihen, että 20 päätepysäkki on monen tukkoisen risteyksen takana Hietalahdessa sen sijaan, että linja kulkisi suoraa reittiä Kampin joukkoliikenneterminaaliin, jonne ihmisetkin ovat matkalla?

      Poista
  17. Olisiko aika palauttaa takaisin linja 21v?

    VastaaPoista
  18. Kaikki haluavat 21V:n takaisin!Kyselyjä tehdään,mutta bussimatkustajia ei kuunnella.Suunnitellaan sitä ja suunnitellaan tätä ja taas lisää kyselyjä.Palauttakaa se 21V takaisin niin ei tarvitse enää käyttää aikaa ja rahaa siihen kyselyyn ja suunnitteluun.

    VastaaPoista
  19. Vattuniemen lisäksi metro on vaikeuttanut huomattavasti liikkumista lauttasaaren sillan molemmilta puolilta keskustaan. Ehdottomasti tarvitaan suora(ia) bussilinja joka kulkee suorinta reittiä lauttasaaren silta - kamppi (postitalo). On naurettavaa, että matka joka ennen taittui noin 5 minuutissa kestää nykyään vähintään 20 min.

    Kuten muutkin kommentoijat ovat täällä todenneet niin nykyiset 20 ja 21 päätepysäkit ovat ihan SURKEASTI mietitty. Etäisyydellä ei voida perustella sitä etteikö esim. 20 voisi ajaa kamppiin asti.

    Bussi 104 ehdottomasti kamppin asti (myös espoolaiset kiittävät) sekä voisi harkita lisäksi bussin 15 reitin jatkamista lauttasaaren asti.

    VastaaPoista
  20. Joku suora bussi Vattuniemestä keskustaan. Käyttäjäystävällisin vaihtoehto olisi palauttaa linja 21v tai sitten joku bussi edes Kamppiin. Nykyinen bussi+metro yhdistelmä aivan syvältä!

    VastaaPoista
  21. 21V takaisin, tai joku muu suora bussilinja Vattuniemestä keskustaan!

    VastaaPoista
  22. Vattuniemen eteläisistä osista matka-aika aamuruuhkassa metrolle busseilla 21 tai 21b kestää naurettavan kauan. Kestää noin 20 minuuttia siirtyä Vattuniemen päätepysäkiltä metroon. Siinä ajassa 21v olisi jo Lauttasaaren sillan toisella puolella, melkein keskustassa. Liityntäbussilinjan tulisi olla nopea tapa päästä metrolle, mutta näin ei tosiaan ole. Bussi kiertelee kaikki tiet ja kivenkolot ennen kuin saapuu metrolle. Minäkin toivoisin nopeaa liityntälinjaa metrolle tai sitten 21v:n palauttamista. 21v:n päätepysäkki tulisi siirtää pois Eirasta. Miksi ihmeessä linja ei voi mennä Kamppiin tai Rautatieaseman tienoolle?!

    VastaaPoista
  23. Bussilinjat keskustaan (Kamppiin/Rautatieasemalle) ovat tarpeettomia, kunhan saaren sisäinen bussiliikenne saataisiin toimivaksi. Laajoja katvealueita on nyt mm. Kotkavuoren alue (Pohjoiskaari). Keskustan suuntaan ruuhkissa (tai oikeastaan liikennevaloissa) köröttely on turhauttavaa ja turhanpäiväisintä, mutta esim. Matkalaukkujen tai isojen ostospakaasien kanssa todella tuskallista päästä metrolle saakka.

    VastaaPoista
  24. Katajaharjusta tarvitaan vuodenvaihteen jälkeen suora bussilinja Vattuniemen koululle. Kaikki ylemmät luokat Lauttasaaren ala-asteelta siirtyvät sinne asui missäpäin Lauttasaarta vaan. Siinä sitten kahdella eri bussilla kouluun 10-vuotiaat lapset. Matka-aika nyt yli 30 min julkisilla.

    VastaaPoista
  25. Takaisin bussilinja suoraan Lauttasaaresta Kamppiin! Molempien bussien nykyiset päättärit eli Eira ja Ruoholahti eivät palvele juuri ketään.
    Ja yöbussit ovat olleet jo vuosikausia täysi vitsi! 20N:ssä väsyneet matkustajat ovat kuin sillit purkissa vuorovälien pituuden vuoksi. Bussin pitäisi kulkea huomattavasti useammin. Olisi kiva kun öisinkin pääsisi kotiin mukavasti ja nopeasti.

    VastaaPoista
  26. Mielestäni Vattuniemestä pitäisi kulkea yksi linja rantaa pitkin Lauttasaaren sillalle, ja siitä eteenpäin Kamppiin, jossa päättäri, kutakuinkin vanha 21V linjausta myötäillen, ja sitten toinen linja myös Vattuniemestä, mutta niemen keskeltä, suorempaa reittiä kuin nyt, Lauttasaari (M) päättärinä. Linja 20 kuin nyt, mutta myös Kamppi päättärinä. Myös 104 voisi laittaa kulkemaan Kamppiin asti.

    Kampin terminaali toimii hyvin länteen päin vievälle liikenteelle, sitä varten se on käytännöllinen, pohjoiseen vievää liikennettä (esim. Mannerheimintie) se on täysi katastrofi, kun Rautatienkadut ovat älyttömän hitaita, todellinen liikennesumppu. Eli Manskun linjat pois Kampista, Larun linjat sijalle.

    VastaaPoista
  27. 21:n tarjoama yhteys eirasta ja punavuoresta ruoholahteen on tärkeä eikä sitä saa poistaa, vaikka linja kärsiikin kantakaupungin ruuhkista.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Eira->Ruoholahti = 18 & metro.

      Lauttasaari->keskusta = 21 syksyllä 2020.

      Poista
  28. Vaikka tässä pääasiassa tarkastellaan Lauttasaareen liityntöjä, on hyvä huomata, että bussi 21 palvelee koko eteläistä kaupunginosaa, jossa huomattava joukko matkustaa työliikenteessä Ruoholahteen. Toisin sanoen bussit ovat täysiä aamuisin ja iltaisin. Reitti on varsin mainio ollessaan nopea ruuhkia vastaan molempiin suuntiin.

    VastaaPoista
  29. Ehdotan seuraavia muutoksia linjastoon:
    - Linjojen 104 ja 21B yhdistäminen. Tämä parantaa Lauttasaaren sisäisiä yhteyksiä sekä yhteyksiä Vattuniemen ja Espoon välillä.
    - Linjojen 20 ja 15 yhdistäminen siten, että linja 20 poikkeaa Salmisaaressa arkiaamuisin suunnassa Hietalahti-Lauttasaari ja arki-iltapäivisin suunnassa Lauttasaari-Hietalahti

    Suunnitelma-aluetta sivuten ongelma on myös yhteyksien puute Jätkäsaaresta Viiskulman terveysasemalle. Mikäli jätkäsaarelaiset siirrettäisiin Lauttasaaren terveysaseman asiakkaiksi, voisi linjan 20 päätepysäkin kääntää Hietalahdesta Jätkäsaareen esim. reitille Selkämerenkatu-Välimerenkatu. Vastaavasti ruoholahtelaiset voisi siirtää Viiskulman terveysaseman piiriin, sillä Ruoholahdesta pääsee jo linjalla 21 Viiskulmaan.

    VastaaPoista